Mi köze van Dániának a diszlexiámhoz?
2019. május 31. írta: M Éva

Mi köze van Dániának a diszlexiámhoz?

Elégtétel egy kislánynak, aki nehezen tanult meg olvasni és azt hitte, buta...

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kislány, aki, mikor első osztályos volt, nagyon sokat küszködött az olvasás megtanulásával. A szülei számtalanszor ültek mellette, hogy olvasni tanítsák, de csak nagyon keservesen ment a dolog. A szótagok külön-külön mentek, de egybe olvasni azokat szavakká, már nem. Búslakodtak a szülők, gondolták, hát nekik bizony buta gyermekük született.

A 70-es éveket írták akkor. Sem gyógypedagógusok, sem pszichológusok sem voltak akkor még az iskolákban. A gyerekek részképességzavarai fel sem merültek, mint lehetőség.

Aztán a kislány csak megtanult valahogy keservesen olvasni és jó tanuló lett belőle, sőt kitűnő tanuló volt általános iskolában és a gimnáziumban is. Vörös diplomával fejezte be első felsőoktatási tanulmányait, aztán később begyűjtött további három diplomát. Kialakította a maga számára a tanulásmódszertanát, amit nem beszélt meg senkivel sem. Nyelveket is tanult. Eredményesen. Ami akkoriban még ritka volt, érettségikor már volt középfokú angol nyelvvizsgája, amit az orosz mellett tanult. Ezekért keményen meg kellett dolgoznia. Az eredményeket nem adták ingyen. Sokat tanult. Úgy érezte, talán többet, mint a többiek. Mindez nem tett jót az önbizalmának, mivel kétségbe vonta a saját szellemi képességeit. De a külvilág mindig csak a kiváló eredményeket, a sikeres vizsgákat látta ebből.

Már főiskolás volt, amikor egyszer elmesélte a régen elfelejtett, kisiskolás kori történetet logopédus barátnőjének, miszerint kislány korában nagyon nehezen ment neki az olvasás. "Te diszlexiás vagy!" - mondta a barátnője, és röviden elmagyarázta, mit is jelent ez.

diszlexia.jpg

                      Forrás: itt

A kislány persze én voltam. Évtizedeken keresztül nem is jutott eszembe ez a dolog, nem foglalkoztam vele, de aztán az elmúlt  években, valamilyen sugallat folytán utána néztem, hogy mit is jelent a diszlexia, és sok minden megvilágosodott a tanulási folyamataimról.

A diszlexiáról
 

A diszlexia az egyik legelterjedtebb, így a legtöbbet kutatott fejlődési rendellenesség. A diszlexia egy életen át elkíséri az embert, de a megfelelő módszerekkel és tanulási segédlettel együtt lehet élni vele. A népesség 5-10 százalékát érintheti, de egyes szakértők szerint az emberek 17 százaléka küzd olvasási nehézségekkel. Az érintettek száma attól is függ, hogy ki hogy definiálja a diszlexiát. A koraszülöttek körében a diszlexiások aránya a 25 százalékot is elérheti. 

A Wikipédia meghatározása szerint:

"A diszlexia a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni."

Másik forrás szerint:

" A diszlexia olyan olvasási probléma, amely éles látásmódú és normális vagy magas intelligenciával rendelkező gyermekeknél jelentkezik. A diszlexia jelzi, hogy a gyerek vagy felnőtt agya a megszokottól eltérően működik. Általában a diszlexiások nehezen tudnak nyelveket tanulni, gondban vannak a betűkkel és a számok kiolvasásával, a bemagolandó szövegekkel, viszont a nagy összefüggéseket gyorsan átlátják. A diszlexia elsősorban az olvasás elsajátításának nehézségeként nyilvánul meg. Az érintettek 99,5 százalékánál a nyelvi fejlődésben mutatkozik a probléma."

Hogyan lehet felismerni, hogy a gyermek ezzel a részképesség zavarral küzd?


Egy elemző cikk szerint a gyerek jó eséllyel diszlexiás, ha az alábbi tünetek mutatkoznak rajta:

  • A teljesítményzavar ötödik osztályos korig megjelenik; nem a hiányos tanulási lehetőség következményeként lép föl; és nem a már megszerzett iskolai teljesítmény elvesztésével jár.
  • Értelmesnek, okosnak látszik, remekül fogalmaz, de nem tud iskolás fokon írni, olvasni vagy betűzni. A diagnózis előtt gyakran lustának, butának, nemtörődömnek vagy éretlennek tartják. Tanárai gyakran hiszik, hogy nem próbálkozik elég keményen, vagy viselkedési zavarai vannak.
  • Magas az intelligenciája, de ezt csak a szóbeli teszteken tudja bebizonyítani, az írásbelieken nem. Emiatt butának érezheti magát, gyengül az önbizalma, és könnyen frusztrálttá vagy túlérzékennyé válik az iskolai olvasással vagy a tesztekkel kapcsolatban.
  • Gyakran elkalandozik a figyelmük, miközben megszűnik számukra a külvilág. Nehezen követik nyomon az idő múlását. Nehéz fenntartani a figyelmüket: hiperaktívak vagy álmodozók.
  • Mivel nehezen olvasnak, a tanulásuk nem elméleti, hanem gyakorlati. A szemléletes példákból tanulnak a legkönnyebben: demonstrációkból, kísérletekből, megfigyelésekből.


A nyelvtanulás külön kihívás egy diszlexiásnak. Ahogy a moderniskola.hu cikke írja, " a diszlexiás diákok nagy része arról is gyakran beszámol, hogy nehezen tudja megjegyezni az idegen nyelvi szavakat, és sokkal több gyakorlásra és ismétlésre van szüksége, hogy azok rögződjenek.A diszlexia járhat azonban figyelemzavarral, kisebb memóriakapacitással, amitől például nehezebb egy szöveget felidézni és összefoglalni."

diszlexia2.jpg

Forrás: itt

A történet Dániában folytatódott...


Aztán 2017-ben elkezdtem dánul tanulni. Különösen az első időszakban sokat küszködtem e nyelv tanulásával. Lelkesedésem és eltökéltségem megvolt, de sok önfegyelmet, energiát és kitartást igényelt a haladás. Egy napon a homlokomra csaptam, és eszembe jutott a lehetséges diszlexiám. Lehetséges, hiszen soha nem vizsgálták, soha nem lett bebizonyítva. Miért is? Felnőttként, túl sok-sok tanuláson, diplomákon és nyelvek tanulásán fel se merült bennem, hogy ezzel foglalkozzak. Úgyis mindegy, nem? Nem terveztem már 40 felett, hogy új nyelvet tanuljak, hiszen a rutin angol már megvolt és a szerelem spanyol is. Inkább az szerepelt a terveimben,hogy egyszer nekifekszem az imádott spanyolnak, hogy felfrissítsem azt.

És akkor jött a nem tervezett dán nyelv. Na, mindegy, gondoltam, ebben már benne vagyok. Tanulni kell. 2017 szeptember végén kezdtem el itt Dániában a tanulást. Egymás után gyűrtem le a modulokat. Először intenzív tanulással, aztán a munka mellett esténként, már nem intenzíven. Teszik ezt sokan itt a külföldiek, nincs ebben nagy dolog.

Most vizsgázom az 5. modulból. Amikor márciusban feljelentkeztünk erre a vizsgára (évente csak kétszer van és nagy központi vizsgának tekintik, ami a külföldiek legnagyobb részének  a dán tanulás lezárását jelenti), volt egy olyan kérdés, hogy van-e valamilyen tanulási nehézsége, betegsége, részképességzavara a vizsgázónak. A tanárnőmmel abban maradtunk, beírom a diszlexiát és megvizsgáltatom magamat mihamarabb, hogy a vizsgáig legyen dokumentumom arról, hogy az vagyok, illetve derüljön ki, hogy egyáltalán az vagyok-e.

Először otthon próbálkoztam. Nem könnyű Magyarországon felnőtt esetén diszlexia vizsgálatot találni. A hely, amit találtam nem kevés pénzért vállalta volna a vizsgálatot, de nem volt garantált, hogy a dán  vizsgám időpontjáig elkészül-e a vizsgálat eredményét igazoló dokumentum, angolul.

Utolsó pillanatban kiderült, meg lehet itt is csináltatni a vizsgálatot Dániában, ráadásul ingyen. Kíváncsian mentem a vizsgálatra. 1,5-2 óráig tartott. Sokféle feladat volt. A szavak betűzésétől kezdve, szöveg olvasásán és visszamondásán keresztül, az alapján kérdésekre válaszolásig bezárólag. Volt, amit on-line kellett megcsinálnom, volt, amit a vizsgáló szakember kérdezett. A lényeg és a végeredmény: igen, diszlexiás vagyok.

Jól mondta tehát logopédus barátnőm sok-sok évvel ezelőtt. Az igazolás most azt jelentette, hogy életemben először és valószínűleg utoljára extra időt kaptam az írásbeli vizsgám teljesítéséhez. Bevallom, ez jól jött. Az elmúlt hónapok ugyanis nagyon nehezek voltak számomra, fizikálisan és mentálisan is, alvás és fog problémákkal súlyosbítva, úgyhogy a többlet idő megnyugvással töltött el május 14-i vizsgám előtt.

Hivatalos értesítést is kaptam róla. Íme részlet a nyelviskola leveléből. Dánul tudok előnyben :-)

Kære Eva,
Du har ansøgt om forlænget prøvetid ved den skriftlige del af Prøve i Dansk 3 pga særlige omstændigheder. Dette har du fremsendt dokumentation for, og på baggrund heraf bevilliger vi dig dispensation i henhold til § 19 i ”Bekendtgørelse om prøver inden for danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.”.
Du bevilges forlænget prøvetid til læse-forståelsen og den skriftlige prøve.

Prøvetiden forlænges med 25%, dvs. der gives i alt 23 minutter ekstra til prøven i læseforståelse forholdsvist fordelt mellem de to delprøver og 37,5 minutter ekstra til prøven i skriftlig fremstilling.

Így kapott elégtételt az a kislány több évtized elteltével. És 50 pluszosan igazolást nyert az, amiről az elmúlt években inkább viccesen beszéltem. Ahogy megismerkedtem a diszlexia természetével, sok mindent megértettem a saját működésemből. Megvilágosodott, hogy a diszlexia messze nem csupán arról szól, hogy nehezen tanultam meg olvasni, hanem, ahogy a fenti idézetekből kiderült sokkal-sokkal többről van szó. Megértettem, hogy a diszlexiám miatt volt kihívás számomra a tanulás és a nyelvtanulás. Kínkeserves volt mindig a magolás, viszont nagy összefüggések által látom és értelmezem a világot.

Jogosan merül fel a kérdés, na de akkor, hogyan lehetett kiváló eredményekkel iskolákat végezni és nyelveket tanulni. Úgy, hogy kompenzáltam. Ezt a szakemberek mondták. Kitalált magának az a kicsi lány kompenzációs taktikákat és stratégiát, anélkül, hogy tudta volna. Továbbá kellett hozzá okosság, szorgalom és végtelen önfegyelem.

Ugye érthető, hogy katartikus és megható volt a pillanat, amikor megkaptam az igazolást Dániában, hogy diszlexiás vagyok? Az a kislány több évtized elteltével elégtételt kapott. Nem  a szellemi képességeivel van baj, nem buta, hanem  diszlexiás. A dán nyelvnek és Dániának köszönhetem, hogy ez kiderült :-) 

Kedves Szülők! Tessenek a diszlexiára gondolni, ha gyermeküknél a fent leírt tüneteket tapasztalják! Ma már tudunk a diszlexiáról és a szakemberek tudnak segíteni, hogy egy diszlexiás könnyebben tanuljon és könnyebb legyen az élete.

A bejegyzés trackback címe:

https://maniamdania.blog.hu/api/trackback/id/tr8314798600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása