Önkiszolgáló könyvtár Koppenhágában
2018. május 17. írta: M Éva

Önkiszolgáló könyvtár Koppenhágában

Tavaly szeptemberben elcsodálkoztam, hogy így is működhet egy könyvtár. Mert hát én már csak ilyen vagyok. Könyvtár az kell az ember lányának, fiának. Már akinek még számít a Guttenberg-galaxis...Szóval felkerekedtem és elmentem beiratkozni a főkönyvárba.

Idáig semmi különös az egész. Vittem magammal az itt sárga kártyának nevezett, mindent jelentő műanyag lapocskát, amin rajta van a nevem, lakcímem és a sokat emlegetett CPR (regisztrációs) számom. Pillanatok alatt az ügyintézőnél sorra kerültem és létrehoztam egy kódot, amivel a könyvtárat tudom használni. Nemcsak ezt, hanem valamennyit, amelyek a koppenhágai önkormányzat (kommün) fennhatósága alá tartoznak. A hölgy kedvesen, és persze angolul elmagyarázta a könyvtár használatát.

1. meglepetés: Ingyenes.  (Nekem. Egy magyarnak. Miért? Mert EU állampolgár vagyok.)

2. meglepetés: A könyvtárból emberi segítség nélkül tudok kölcsönözni és visszaadni.

3. meglepetés: Találomra odamentem a szótárak és nyelvkönyvek részlegéhez és boldogan konstatáltam, hogy van dán-magyar és magyar dán szótár.

Lenyűgözve álltam és bámultam. Azóta is sokszor megyek úgy, mint ma este, hogy sehol egy lélek, mármint könyvtárban dolgozók, csak a könyvtárat használó emberek jönnek-mennek. Van, aki csak a kávézó asztalait és wifijét használja, ül a laptopjával és dolgozik valamit. Van olyan is, mint én, aki könyvet visz vissza határidőre, vagy kölcsönzi azt.

Nézzük lépésről lépésre, hogy működik a dán önkiszolgáló könyvtár!

Udlån - kölcsönzés

Ez a kikölcsönzési asztal. Miután kiválasztottad, hogy mit szeretnél kölcsönözni, ráhelyezed erre az asztalkára. Ott leolvassa a rendszer a vonalkódot, hozzárendelni a nevedhez, ad róla vagy egy elismervényt vagy emailt küld kérésed szerint. Az egész művelethez persze kell a CPR szám és a kód.

20180517_konyvtar11.jpg

Egy hónapra lehet kölcsönözni. És néhány nappal a lejárat előtt jön a kedves emlékeztetés, hogy mely dátumra várják vissza a kikölcsönzött anyagokat. Pont ma volt a napja, hogy visszavittem a két, szépen fejlett szótárt a könyvtárba.

Aflevering - visszahozás

Ez egy másik asztalka, de hasonló elven működik. Világosan látszik a dán és angol feliratból, hogy itt most a visszahozásról van szó.

20180517_konyvtar3.jpg

Ráhelyezem a szótárakat egymás után az asztal kijelölt helyére, beütöm a kódomat és CPR számomat, ő pedig beolvassa a vonalkódot.

20180517_konyvtar4.jpg

Megkapom az igazolást róla.

20180517_konyvtar6.jpg

És beteszem a visszahozott könyveket az asztal mellett álló kocsiba.

20180517_konyvtar5.jpg

És távozok. Mindent egyedül csináltam. Ember, személyzet nem kellett hozzá. Mi kell ahhoz, hogy működjön a dolog? Először is bizalom. Aztán bizalom és harmadszor is  bizalom. Nyilván kell egy kis informatikai fejlesztés, de nem az a lényeg.

Belépek este 7-kor a könyvárba, sehol senki, se könyvtáros, se őr, se portás (szerintem kamera sincsen,  de erre nem esküszöm meg) odamegyek a polchoz, leemelem a könyvet, amit ki szeretnék kölcsönözni, a kikölcsönző asztalkán  leolvassa a rendszer a vonalkódját, a nevemhez rendelik mint kikölcsönzött tételt, és már vihetem is. Szürreális a mi kultúránkból nézve. Nem bírtam megállni, amikor szeptemberben beiratkoztam a könyvtára, és megkérdeztem a könyvtáros hölgyet, "tessék mondani, és nem lopják el a könyveket?". Nem, mosolygott.

A bizalomra építve megvalósítják a könyvtár esetében is a dánok az automatizmust és ezáltal azt, hogy valami ember nélkül, önkiszolgáló módon működjön. Ha nem kell hozzá ember, akkor olcsóbb a működtetés, és nagyságrendekkel csökken a hozzáférhetőség korlátossága, azaz nő a nyitvatartás. Nagyszerű kombináció!

Csak ismételni tudom magamat: lenyűgöz, hogy vannak az életben ilyen szép megoldások.

A bejegyzés trackback címe:

https://maniamdania.blog.hu/api/trackback/id/tr2313967434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása