Mit jelent az indflytningssyn és a fraflytningssyn?
2018. november 07. írta: M Éva

Mit jelent az indflytningssyn és a fraflytningssyn?

avagy a dán lakásbérlés rejtelmei

Amikor augusztusban  a sárkány utolsó fejének a levágásáról, azaz új lakásunk megtalálásáról írtam, megígértem, hogy a következő részben írok arról, miért álltam neki tüzetesen kitakarítani nordhavni lakásunkat. Nos, időközben írtam egyéb témákról, de most teljesítem az ígéretemet.

Dániában lakhatási lehetőséget találni, ahogy ezt már sokszor megírtam, nagy kihívás. Egy esetben nem az, ha a pénz, mint korlátlan erőforrás áll rendelkezésedre. Amennyiben viszont van egy adott összeg, amit erre rá tudsz szánni, akkor fel kell készülni a nehézségekre. Lehet házat, lakást és szobát bérelni. Ez utóbbi itt jelentős arányát képviseli a bérleti piacnak, tekintettel a magas bérleti díjakra.

20181103_150332.jpg


A dániai ingatlan bérlés főbb jellemzői

1. A kereslet jóval nagyobb a kínálatnál. Statisztikát nem ismerek, de az biztos, hogy pillanatok alatt elkelnek a piacra dobott, kiadandó szobák vagy lakások.

2. Az árak elképesztőek. Volt, aki azzal vigasztalt, hogy New Yorkban sokkal drágább. Nagyszerű. Mi, akik Dániában szeretnénk ingatlant bérelni, nem nagyon vigasztalódunk ezzel az információval.

3. Minimum 5 havi bérleti díjat előre ki kell fizetni a bérlőnek. Ez úgy áll össze, hogy előre ki kell fizetni az első és a bérlés utolsó hónapját, valamint ezen felül van a depozit, mely 3 havi díjnak megfelelő összeg. A depozit az az összeg, amiért a bérlőnek aktívan tennie kell, hogy visszakapja. Nézzünk egy kis matekot! Egy valamirevaló szoba havi bérleti díja 5000 koronánál kezdődik Koppenhágában, vagyis több mint 200.000 Ft. A lakások pedig innentől felfelé. Határ a csillagos ég. Tegyük fel, valaki 10.000 koronáért bérli a lakását! Ebben az esetben a depozit 3 x 10.000 korona, azaz 30.000 korona, vagyis több mint 1,2 milliót Ft ( a hivatalos árfolyam szerint 1 dán korona 42-43 forintot ér, de az egyszerűség kedvéért kerekítek és 40-nel számolok). Ezt az összeget kell tudni nélkülözni a bérlés időtartalma alatt, és soha nem lehet tudni előre, hogy mennyit kap belőle vissza az ember.

4. Korrekt üzletkötés esetén a felek (bérbaadó és bérlő) egy standard szerződés formulát használnak megegyezésük kinyilvánítására. A szabályozás a bérlők védelme irányába ment el az elmúlt években.

5. Létezik egy LLO nevű szervezet, mely a bérlők érdekeit képviseli. A tagsági díj fejében jogi tanácsadást és egyéb szolgáltatást kap az ember. Amikor tavaly nyáron még "felfedező" útra jöttem Dániába, akkor két "klubba" is beléptem: az LLO-ba, azaz a Bérlők Egyesületébe és egy szakszervezetbe.  Ellentétben a mi kultúránkkal, ahol igazi érdekvédelemnek nincsenek komoly hagyományai, itt ez működik. A szakszervezetek és az egyesületek is tényleges érdekvédelmet nyújtanak tagjaiknak. Ahogy beléptem az LLO-ba, másnap már hoztam is a bérleti szerződést véleményezni. Természetesen (ezen ugye nem csodálkozunk már Dániában) angolul is nyújtják a szolgáltatásaikat. Nekem óriási segítség volt a szerződéshez fűzött magyarázataik és a tanácsaik, hogy mire figyeljek beköltözéskor illetve kiköltözéskor.

6. A beköltözési és a kiköltözési szemle létfontosságú elemei a bérlési folyamatnak.

Vannak tehát játékszabályok. Ezek ismertek és lehet róluk tájékozódni. Elég beütni a Google keresőbe és ömlenek az oldalak, ahol utána lehet nézni, hogyan működik a lakásbérlés Dániában.

És persze a szabályokon felül vannak a csalók, akik a kétségbeesetten bérelni kívánó külföldieket csőbe húzzák. Úgyhogy nagyfokú óvatosság és körültekintés szükségeltetik.

Mindazonáltal sok embernek sikerült már megoldani a lakhatását Dániában, úgyhogy a dolog nem reménytelen :-)

Ha már megvan az áhított lakás, akkor létfontosságú, hogy megtörténjen a beköltözési szemle, vagyis az indflytningssyn. Ez a bérlő érdekét szolgálja. De sokan ezzel nincsen tisztában valamiért, vagy nem foglalkoznak vele, vagy nincs rá idejük. Később aztán nagy árat fizethetnek érte.

A beköltözési szemle, a beköltözési jelentés, a depozit és a kiköltözési szemle együttesen szolgálják mindkét felet, amennyiben  tudnak erről és élnek a lehetőséggel. A bérbeadók általában jobban, mint a bérlők. A képlet egyszerű: felleltározzuk a beköltözéskori kiindulási helyzetet és a kiköltözéskori  állapotot, és a kettő közötti bármiféle állapot romlást elszámoljuk. A bérbeadó levonja a depozit összegéből a leromlott állapot helyreállításának a költségét és ezt a csökkentett összeget adja vissza a bérlőnek. Ha visszaadja... Mert hát sajnos az is előfordul. hogy nem. A bérbeadó jogosan várja el, hogy ingatlanját ne pusztítsák le. A depozit az ő biztosítéka. És persze mint mindennel, ezzel is vissza lehet élni.

20181103_150312.jpg



Indflytningssyn = beköltözési szemle

A beköltözési szemle célja, hogy a bérlő és a bérbeadó együtt áttekintsék és dokumentálják a lakás állapotát. Természetesen a mérőórák állásának a rögzítése is része a szemlének. A bérbeadó ez alapján elkészíti (ha elkészíti egyáltalán) a beköltözési jelentését (angolul move-in reportnak hívják) és a bérlő rendelkezésére bocsájtja. A bérlőnek nem kell ezzel egyetértenie. Jogában áll 14 napon belül elkészíteni a saját jelentését. Ez utóbbi azért létfontosságú, mert kiköltözéskor ez a bázis, amihez a lakás állapotát hasonlítják.

A beköltözési szemle tehát a bérlőnek egy lehetőség, hogy minden, akár apró hibát, eltérést és általában a bérbevett ingatlan állapotát felleltározza. De ez nem elég, el kell készíteni a saját beköltözési jelentését, lehetőség szerint minél több fotóval illusztrálva. Ez az, amit nagyon sokan elmulasztanak, pedig tudják,hogy meg kéne csinálni.

A lakásokat, különösen a cégek által menedzselt lakások esetében, szépen, tisztán, kitakarítva kapja meg az új bérlő és így is kell visszaadni.

Fraflytningssyn = kiköltözési szemle

Nos, erre készültem lázas takarítással augusztusban. Az életben ilyen alaposan lakást nem takarítottam ki. Minden apróságra figyeltem,hogy ne lehessen semmibe se belekötni. Az ablakok ragyogtak, a sütő szintén és a vízkővel is meg kellett birkózni, ami katasztrofális Dániában. Amennyire lazán vettem a takarítást az egész év folyamán, amíg Nordhavnben laktunk, annyira komolyan vettem a szemlére való felkészülést.

Ez a szemle ugyanis arról szól, hogy a bérbeadó, illetve amennyiben ez jogi személy, akkor annak a képviselője visszaveszi-átveszi a lakást a bérlőtől, és tüzetesen átvizsgálja annak az állapotát. Nyilván a bérbeadó minden apróságot észre akar venni, hogy annak helyreállításának a költségével - sokszor aránytalanul - csökkentse a visszajáró depozit összegét.

A gond gyakran az, hogy mivel a bérlő a beköltözéskor nem készíti el a saját beköltözési jelentését, ezért kiszolgáltatja magát a bérbeadónak, hiszen nem tud arra hivatkozni, hogy az a bizonyos hiba vagy hiányosság bizony már a beköltözéskor is megvolt.

 20181103_151307.jpg

Mivel az LLO jól felkészített, miután beköltöztünk, 14 napon belül elkészítettem a beköltözési jelentésemet, amihez 64 darab fotót csatoltam. Először emailben küldtem el. Kikérvén az LLO tanácsát, mivel nem kaptam az emailemre semmilyen reakciót, ajánlott postával is feladtam az elküldött emaileket.

A szemle előtt Margittal és másokkal is átbeszéltük a szemlét. Mindenki nyugtatgatott, hogy ne izguljak, minden rendben lesz. Csakhogy annyi rémtörténetet végig hallgattam már a depozitok visszatartásáról, hogy bizony aggódtam. Pedig nagyon vigyáztunk Andrissal a lakásra. Akinek megmutattam a beköltözési jelentésemet és meghallották, hogy 64 fotót csatoltam hozzá, akkor a teljes - pozitív - döbbenetet láttam a szemükben. Bizakodtam benne, hogy ez jó előjel :-)

A szemlére másfél órát jelzett előre a bérbeadó cég képviselője. Margit aranyos volt, mert kérésemre ő is velem volt. Gondoltam, jobb, ha egy dán is jelen van az én oldalamon.

A szigorú ellenőr szigora jelentősen csökkent, amikor megmutattam neki a beköltözési jelentésemet a 64 fotóval színesítve. Bár ugyanúgy mindent tüzetesen átvizsgált, de onnantól kezdve, hogy tételesen el tudtam mondani mindazokat a kisebb-nagyobb sérüléseket, foltokat, karcolásokat, amelyek már beköltözéskor is megvoltak, látszott, hogy más szemmel néz rám. Még egy-két humoros megjegyzést is megeresztett. Amikor a sütőt ellenőrizte, csak ennyit mondott: "Ezt a sütőt nem is használtad." Mindent kinyitott, mindenhova benézett, még a szekrények tetejére is felnyúlt, ellenőrizve, hogy le van-e törölve onnan a por.

A lényeg, hogy a végén egy "tiszta" jelentést írt, vagyis semmi olyan javítandó dolgot nem jelölt meg, amit nekem kellett volna kifizetni. A beköltözési jelentés megléte ilyen sokat számított. Megnyugtatott, hogy a depozit teljes összegét vissza fogom kapni, de ehhez 6-8 hetet várnom kell.

Október 23-án jött el a napja, hogy elegem lett abból, hogy több, mint 2 hónap elteltével még mindig nem volt a számlámon a depozit. Felhívtam a céget. Miután elmondtam a gondomat, emberünk nagyokat hallgatott a vonal túlsó végén és közölte, hogy egy-két dolgot meg kell még csinálnia a számítógépes rendszerben, aztán egy héten belül átutalják a depozitomat. Visszakérdeztem, hogy akkor ezek szerint elfelejtettétek ezt az ügyet. Mismásolós válasz után elköszöntünk egymástól. Másnap a számlámon volt a teljes összeg maradéktalanul. 

Hát így tanultam meg örökre, hogy mi jelent az indflytningssyn és a fraflytningssyn... 

------------------------------------

A fotókat a múlt hétvégén készítettem Humlebæk egyik tengerparti részén, amit Slettennek hívnak. Megcsodáltam a sok szép nádfedeles házat és ennek kapcsán nosztalgiáztam szépséges aszófői présházunkról. A harmadik fotó egy Michelin csillagos éttermet mutat, amire séta közben bukkantam rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://maniamdania.blog.hu/api/trackback/id/tr8714328225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása