Szilveszter Koppenhágában
2019. január 12. írta: M Éva

Szilveszter Koppenhágában

December 31-én enyhe, kellemes időben értem vissza Dániába. Számomra a szilveszter pont olyan nap, mint az év többi 364 napja, de azért jó volt, hogy barátaim Hellerupban meghívtak, hogy töltsük együtt a szilveszter estét.

nytaar-fyrvaerkeri.png

Kis társaság volt. A vendéglátó házaspár orosz, mi vendégek maláj, moldáv és magyar nemzetiségűek.

Hellerup Koppenhága egyik elegáns negyede a város északi részén. Jómódú dánok laknak itt. Az ingatlanárak az egekbe szöknek a város ezen negyedében. Nagyon drága a drágán belül. Barátaim óriási mázlival találtak itt egy házrészt, ami azért volt iszonyú olcsó ahhoz képest, hogy egy házrész kerttel együtt (15000 korona = kb. 600.000 Ft), mert nagyon lepusztult állapotban volt. Ők szépen rendbe hozták és megérdemelten élvezik hellerupi életüket.

A szilveszter kiváló alkalom az emberiségnek, hogy lelazuljon és kieressze a gőzt. Nos, ebben a dánok sem kivételek. A lazulás része persze az egész világon, hogy az emberek isznak. A dánok is. És itt nem az alkoholizmusra gondolok, bár majd egyszer talán megnézem, hogy állnak e tekintetben dán barátaink.

Mindazonáltal, ami a legemlékezetesebb marad a dán szilveszterből, az a hihetetlen mennyiségű és mértékű tűzijáték. Már délután 4-kor rázendítettek, éjjel 1-ig abba se hagyták. Az, amihez otthon szokva vagyok, elbújhat emellett. Nem mondom, hogy a látvány nem volt szép, különösen, mert a barátaim házának az emeletéről gyönyörűen látszódott a sok tűzijáték, viszont a zajhatás borzasztó volt. Egy idő után persze hozzászoktunk.

Utólag próbáltam megérteni ennek a brutális mennyiségű tűzi játéknak a mozgatórugóját. Dánokkal beszélgettem erről. Volt, aki azt mondta, hogy kivagyiság, a jólét fitogtatása. De olyan véleményt is hallottam, hogy inkább arról van szó, hogy tudják, ezen a napon megtehetik. Ez a magyarázat találó szerintem is: fegyelmezett, jól szervezett, hatékony dán barátainknak jól esik elengedni magukat szilveszter éjszaka és az evésen, iváson túl a tűzijáték látványa és hanghatása is része a na-most-aztán-nagyon-elengedjük-magunkat euforikusságának*.

Éjjel körül kisétáltunk a tengerpartra. Gyorsan megtettük a rövid távolságot az erősödő szélben. Különleges érzés volt szilveszter éjjelén egy kis skandináv országnak a tengerpartján sétálni. A gazdag Hellerup kikötőjében sorjáztak a vitorláshajók, miközben a svéd part fényei is átintegettek. Csodáltuk a tűzijátékok pompáját, és reménytelen kísérletet tettünk arra, hogy ezt meg is örökítsük. Nekem legalábbis nem sikerült. A telefonon készített fotók semmit nem adtak vissza a pillanat szépségéből. Ezeket úgy tűnik, a saját, végtelen kapacitású belső videótárhelyünkön őrizzük :-)

Mire a kis csapat összegyűlt este, túl voltunk a maláj szilveszteren, ami európai idő szerint délután 5-kor volt. És mint megtudtuk, náluk a szilveszter éjszaka és az új év kezdése nem nagy dolog. Az orosz éjfélkor, azaz dán idő szerint este 10-kor koccintottunk 2019-re. Számukra viszont nagyon is fontos az új év megünneplése. Még emlékeztem az  "Boldog Új Évet" köszöntésre oroszul, úgyhogy azt a kis gesztust meg tudtam tenni orosz barátaim irányába, hogy anyanyelvükön kívántam nekik azt. Milyen jó, hogy nyolc évig tanultam oroszul :-) Már megérte :-)

Aztán jött 11-kor a moldáv szilveszter köszöntése, majd éjfélkor bekapcsoltuk a dán televíziót, ahol Koppenhága Városháza előtti téren zajló tűzi játékot nézhettük meg. Nincs himnusz, nincs patetikusság. Csak öröm és vidámság van. A királynő minden évben ezen a napon este 6-kor elmondja ünnepi beszédét, amit persze a dánok megnéznek és utána fontos beszédtéma. Mi is megnéztük, értelmeztük messze nem tökéletes dán tudásunkkal. Érdekes volt. Megérdemelne egy külön blogbejegyzést. El is határoztam, visszanézem és meghallgatom az elmúlt évek beszédeit.

Hát így zajlott 2018 szilvesztere számomra Dániában.

12 napos késéssel ugyan, de szerintem jót kívánni mindig lehet:

Boldog Új Évet, Dánia! Boldog Új Évet, Magyarország!

Utóirat: Mostantól jönnek az újabb blogok, ígérem, csak kicsit én is belelazultam az év végébe és az év elejébe :-) 

nytaar-fyrvaerkeri2.jpg

Kép: innen

* euforia = intenzív boldogságérzet

A bejegyzés trackback címe:

https://maniamdania.blog.hu/api/trackback/id/tr7814537600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása